česky - english - по-русски - française - deutsch
AutoasistvseOvinu.czAutoelektrikaE-motorsportVACHTA.CZ
<< Zpět na archív

Nové hlavní nádraží v Praze se otevřelo veřejnosti.

(4.12. 2008)
2.12.2008, aktualizováno 15:00 - Po spuštění nového jízdního řádu budou některé vlaky v metropoli jezdit stejně často jako tramvaje. Umožní to Nové železniční spojení, které bylo dnes slavnostně zprovozněno.
Na pražském hlavním nádraží se otevřelo pro veřejnost opravené první a druhé nástupiště; zároveň s tím skončila rekonstrukce kolejiště, které se v severní části napojilo na takzvané Nové železniční spojení. "Na nádraží se po řadě omezení vrátí vlakový provoz v plném rozsahu 14. prosince se začátkem nového grafikonu," řekl ředitel Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek.

Obnovy se dočkaly i koleje mezi perony. Celá přestavba nádraží zatím vyšla na 1,6 miliardy korun.

Nové kapacitní spojení pro dvě nejdůležitější pražská nádraží definitivně odstraní čekání na volné koleje. Minulostí budou až čtyřicetiminutová čekání vlaku na "Masaryčku" a "hlavák" někde na kolejích před stanicemi. Plně se začne využívat až s novým jízdním řádem od 14. prosince. Stavba stála 9,3 miliardy korun a dnešní stříhání pásky na nádraží ji formálně zakončilo.

Nové spojení představuje soustavu viaduktů a tunelů pod vrchem Vítkovem, které mají zlepšit průjezdnost vlaků Prahou. "Toho využilo město, které si od nového jízdního řádu objednalo o 30 procent více městských linek," řekl náměstek ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Kolář. Vůbec poprvé například začnou příměstské linky projíždět centrem Prahy z jihu na sever.

Se samotnou stavbou takzvaného Nového spojení se začalo relativně nedávno. Poprvé pocítila Praha význam nových železničních staveb v prosinci 2004 (nový most nad Seifertovou ulicí). Hlavní práce začaly již na jaře téhož roku. Ani se nechce věřit, že se jedná o výsledek až čtyřicetileté práce lidí od železnice, kteří téměř celou kariéru věnovali zlepšení dopravy v pražském železničním uzlu.

Od roku 2004 vzniklo neuvěřitelných 267 stavebních objektů a 44 provozních souborů Nového spojení na území pěti pražských obvodů.

Zkušební provoz na Novém spojení byl postupně zahajován od 1. do 30. září 2008. Předcházela mu rekonstrukce kolejí a trakčního vedení prvního Vinohradského tunelu (během letošních letních prázdnin). V té době prošel modernizací autoblok (zabezpečovací zařízení železnice) mezi Libní a Holešovicemi. Rozsáhlou rekonstrukci kolejí a výhybek

Masarykova nádraží včetně odvodnění a trakčního vedení stavbaři stihli provést v roce 2007 během šesti měsíců.
Stavební úsilí na železnici v Praze nekončí. "Kolem hotové stavby teď sázíme několik tisíc stromů a keřů. Navíc stará opuštěná trať včetně bývalého tunelu pod Vítkovem bude v součinnosti s městskými úřady přeměněna na cyklostezku," říká Ing. Karel Štěrba, ředitel výstavby Nového spojení ze Skanska DS, a. s. Rozsáhlé výluky budou pokračovat mezi Libní a Běchovicemi a Strančicemi a Benešovem.
FaceBook FaceBookGoogle GoogleJagg JaggLinkuj Linkuj
Provozovatel portálu: Jiří Vachta jiri@vachta.cz; mob: +420 739 229 447